Friday, September 12, 2008

isu banjir di Shah Alam


masalah banjir yang melanda Shah Alam pada 26 feb 2006 merupakan banjir buruk bagi penduduk Taman Tun Dr Ismail Jaya,dan Kg Kebun Bunga.banjir buruk dalam tempoh 10 tahun ini menyebabkan limpahan air sungai dan dan benteng kolam air tadahan pecah.

namun terdapat langkah diambil bagi mengatasi masalah ini.antaranya, TTDI Development Sdn Bhd, selaku pemaju perumahan Taman TTDI Jaya telah membelanjakan lebih RM13 juta sejak 10 tahun lepas untuk kerja-kerja melebarkan Sungai Damansara, membina benteng , sistem pam hidro,penyelenggaraan sungai dan membina kolam takungan di Taman TTDI Jaya.TTDI Development telah menaiktaraf semua jalan masuk ke Taman TTDI Jaya untuk memastikan masalah banjir di kawasan tersebut diatasi.

TTDI Development juga akan membina sebuah lagi kolam takungan di fasa dua Taman TTDI Jaya bagi mengurangkan risiko limpahan air sungai ke kawasan perumahan.TTDI Development merupakan anak syarikat Kumpulan Naza.
TTDI Development akan bekerjasama dengan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) bagi membantu mengatasi masalah banjir ini.
kerajaan Selangor meluluskan peruntukan RM10 juta untuk membina pam air di TTDI Jaya melibatkan kos RM3 juta yang dijangka siap dalam tempoh setahun dan RM7 juta lagi untuk kerja-kerja mendalamkan Sungai Damansara.

Majlis Bandaraya Shah Alam akan melaksanakan beberapa projek mencegah banjir seperti mendalamkan kolam takungan sedia ada, dan menambahkan bilangan kolam takungan dengan setiap satu di TTDI Jaya dan Kampung Kebun Bunga.

No comments: